­

Jakie przywileje związane z parkowaniem samochodu ma mieszkaniec Warszawy i ile to kosztuje?

Z tego artykułu dowiesz się czym jest Strefa Płatnego Parkowania w Warszawie i jakie są koszty pozostawiania samochodu w wyznaczonych do tego miejscach. A także podpowiemy rozwiązania wynikające z wprowadzenia strefy mieszkańca, które znacząco obniżają koszt parkowania samochodu w stolicy.

Czym jest Strefa Płatnego Parkowania w Warszawie i jaki jest jej zasięg?

Większość dróg publicznych w Warszawie należy do miasta i jest zarządzana przez Zarząd Dróg Miejskich. Polityka transportowa miasta jest bardzo złożona i obejmuje wiele działań mających na celu „zwiększenie dostępności  miejsc parkingowych na terenie stolicy”. Powstają parkingi typu P+R, parkingi podziemne oraz naziemne, a także inwestuje się środki w rozbudowę miejsc objętych Strefą Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). To ostatnie rozwiązanie jest najbardziej powszechne i „korzysta” z niego najwięcej mieszkańców stolicy.

Strefa płatnego parkowania niestrzeżonego (SPPN) w Warszawie funkcjonuje od 1999 roku i w początkowym okresie funkcjonowania obejmowała jedynie ścisłe centrum miasta. Następnie została rozszerzona o Stare i Nowe Miasto oraz Powiśle. Kolejne granice strefy SPPN wyznaczały ulice Żelazna i Koszykowa oraz aleja Solidarności. W 2013 roku granice strefy zostały przesunięte do ulicy Okopowej oraz Wawelskiej, objęły okolice Dworca Gdańskiego, ronda Radosława oraz fragment Pragi – Północ. Wraz ze wzrostem zmotoryzowania mieszkańców stolicy obszar objęty SPPN rozszerzał się na kolejne dzielnice. W 2020 roku obszar SPPN objął część Woli i Pragi – Północ, Żoliborz, Ochotę, okolice placu Hallera i górny Mokotów.

Od 4 listopada br. SPPN obowiązuje również na Saskiej Kępie i Kamionku.

Planowane rozszerzenie SPPN: od 3 lutego 2025 roku SPPN zostanie rozszerzona o kolejne obszary. Do strefy zostanie włączony Stary Mokotów, Wyględów, Wierzbno, Ksawerów, Sielce i część Sadyby.

Ile wynoszą opłaty za parkowanie w Warszawie?

Opłata za parkowanie w SPPN obowiązuje we wszystkie dni robocze (z wyłączeniem 2 maja, 24 i 31 grudnia) w godzinach 8:00 – 20:00. W Warszawie wszystkie strefy płatnego parkowania są objęte identyczną stawką, a jej wysokość jest zależna od długości postoju.

Minimalna opłata za parkowanie wynosi 0,50 zł co odpowiada 10 minutom postoju w wyznaczonym miejscu. Opłatę za postój można wnosić w parkometrze lub za pomocą systemu płatności mobilnych (MobiParking, moBilet, Flowbird). Od kilku lat płatność za usługi parkingowe jest również dostępna za pośrednictwem aplikacji mobilnej wybranych banków (Millenium, Pekao S.A., Santander, ING Bank Śląski, PKO BP, mBank, Alior Bank, BNP Paribas).

W przypadku braku opłaty za postój w SPPN na kierowcę nakłada się opłatę dodatkową w wysokości 300 zł. Jeżeli opłata zostanie uiszczona w terminie 7 dni od otrzymania wezwania do zapłaty, jej wysokość zostaje obniżona do 200 zł.

Czym jest abonament parkingowy mieszkańca?

Wzrost opłat za parkowanie oraz rozszerzanie się SPPN w Warszawie stanowi spore wyzwanie dla mieszkańców, którzy na co dzień parkują swój samochód na drogach publicznych. Dwunastogodzinny postój w SPPN kosztuje 56,80 zł, co w skali całego miesiąca przełożyłoby się na koszt około 1200 zł. Konieczność ponoszenia tak wysokiego kosztu za samo parkowanie zapewne spotkałaby się ze społecznym sprzeciwem. Dlatego Zarząd Dróg Miejskich przewidział system opłat parkingowych dla mieszkańców na preferencyjnych warunkach.

Wprowadzono abonament parkingowy mieszkańca, który uprawnia do parkowania w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie osoby fizyczne:
- zameldowane na pobyt stały lub czasowy na terenie SPPN;
- rozliczające w Warszawie podatek dochodowy za poprzedni rok;
- będące właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony lub samochodu osobowego powyżej 2,5 tony.
Aby ubiegać się o abonament mieszkańca wszystkie trzy warunki muszą być spełnione równocześnie.

Jakie są rodzaje abonamentu mieszkańca?

Ustawodawca przewidział dwa rodzaje abonamentu dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości finansowych mieszkańców.

Abonament rejonowy – koszt 30 zł/rok. Pozwala zaparkować samochód w promieniu 200 m od adresu zameldowania. Uprawnia również do postoju w „Strefach B – 35”, na całej długości ulic posiadających takie strefy i znajdujących się co najmniej częściowo w rejonie miejsca zameldowania.

Czym jest strefa B-35 opowiemy szerzej w dalszej części artykułu.

Abonament obszarowy – koszt 600 zł/rok (możliwość opłacenia w dwóch równych ratach). Pozwala zaparkować na wybranym obszarze, wyznaczonym zgodnie z mapą obszarów abonamentowych SPPN ( https://zdm.waw.pl/aktualnosci/nowy-abonament-parkingowy/ ). Miejsce zaparkowania samochodu w przypadku tego abonamentu nie jest zależny od miejsca zameldowania, ma się więcej parkingów do dyspozycji. Ten abonament uprawnia również do postoju w Strefach B-35 znajdujących się w wybranym obszarze.

Ważne. Abonament jest wystawiany na konkretny pojazd, a każdy mieszkaniec może wykupić tylko jeden abonament.

Jak wyrobić abonament mieszkańca?

Abonament można wyrobić na dwa sposoby.
Stacjonarnie - udając się do Punktu Obsługi Pasażerów ZTM z kompletem wymaganych dokumentów. Opłata za wybrany abonament odbywa się na miejscu.
Online – korzystając ze strony internetowej abonamentzdomu.zdm.waw.pl , gdzie należy wgrać skany wymaganych dokumentów, a płatność odbywa się drogą elektroniczną.

Dokumenty wymagane do wyrobienia abonamentu:
- dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość;
- dowód rejestracyjny pojazdu, na który ma być wystawiony abonament;
- odpłatną umowę cywilnoprawną lub umowę użyczenia zawartą w formie aktu notarialnego – dotyczy osób niebędących właścicielami pojazdu, na który ma być wydany abonament, a które występują o wydanie abonamentu.
- dokument potwierdzający płacenie podatku dochodowego za poprzedni rok w Warszawie np. pierwsza strona zeznania PIT wraz z Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru (UPO)  lub zaświadczenie wydane przez Urząd Skarbowy, w którym zostało złożone zeznanie podatkowe lub pierwsza strona zeznania podatkowego złożonego w formie papierowej, poświadczona przez właściwy Urząd Skarbowy.

Weryfikacja dokumentów złożonych elektronicznie trwa ok. 7 dni. Gotowy abonament zostaje przesłany na adres e-mail podany we wniosku. Abonament wyrabiany stacjonarnie, może zostać odebrany „od ręki”.


Wydrukowany abonament należy umieścić w widocznym miejscu za przednią szybą samochodu.

Pod poniższym linkiem można sprawdzić ważność abonamentu mieszkańca.

https://zdm.waw.pl/sprawy/parkowanie/sprawdzenie-terminu-waznosci-abonamentu-online/

O wydanie nowego abonamentu można wnioskować nie wcześniej niż 30 dni przed upływem terminu ważności poprzedniego abonamentu. Zmiana rodzaju abonamentu jest możliwa raz w roku, na wniosek złożony do Zarządu Dróg Miejskich.

Czym w Warszawie jest strefa B-35?

Strefa B-35 to plac lub fragment ulicy, który nie jest objęty SPPN, a warunkowo dopuszcza możliwość parkowania pojazdu. Warunkiem korzystania z w.w. miejsc do zaparkowania pojazdu jest posiadanie ważnego abonamentu, na obszar lub rejon, w którym znajduje się strefa B – 35. W praktyce oznacza to, że wykupując okazjonalnie bilet w parkometrze mamy do dyspozycji mniej miejsc parkingowych, niż po wykupieniu abonamentu mieszkańca.


Przed wjazdem do strefy B – 35  znajduje się zazwyczaj znak B – 35  zakaz postoju lub znak B – 39 strefa ograniczonego postoju z dodatkową tabliczką z napisem „Nie dotyczy pojazdów z identyfikatorem B – 35 – XYZ”, gdzie symbol XYZ oznacza obszar obowiązywania danego identyfikatora B – 35 . Miejsca te mają ułatwić parkowanie mieszkańcom z danej strefy.

Identyfikator B – 35 to dodatkowe uprawnienie, przysługujące każdemu, kto jest zameldowany na terenie SPPN i posiada ważny abonament mieszkańca. Identyfikator nie zwalnia z obowiązku przestrzegania przepisów dotyczących prawidłowego parkowania. Straż miejska jest uprawniona, do nakładania kar porządkowych na kierowców zarówno za wjazd do strefy B – 35 bez ważnego identyfikatora, jak również na posiadających identyfikator, parkujących z zachowaniem zbyt małej odległości od przejścia dla pieszych lub pozostawiających za małą szerokość chodnika dla pieszych po zaparkowaniu pojazdu. Za postój w miejscu niedozwolonym, straż miejska bardzo często zakłada blokadę na koło pojazdu, a ceny w taryfikatorze mandatów za złe parkowanie zaczynają się od 100 zł.

Czy opłaca się wykupić abonament mieszkańca?

Wykupienie abonamentu mieszkańca to wygoda i komfort w odniesieniu do rachunków za parkowanie w miejscu zamieszkania. Oszczędzamy pieniądze, zyskujemy możliwość wyboru miejsca do zaparkowania pojazdu. Ale czy przekłada się to na oszczędność czasu potrzebnego do znalezienia miejsca parkingowego musicie Państwo ocenić sami.

­